Cele PZD i Rodzinnych Ogrodów Działkowych zawarte są w Rozdziale II § 6 Statutu PZD między innymi ochrona środowiska przyrodniczego, podnoszenie standardów ekologicznych otoczenia i ochrona przyrody.
W tych dziedzinach istotne znaczenie, jako podstawowe działania wszystkich struktur PZD jest organizowanie i udzielanie pomocy oraz poradnictwa w zagospodarowaniu działek i prowadzenie upraw ogrodniczych poprzez propagowanie wiedzy ogrodniczej organizując szkolenia przede wszystkim dla nowych działkowców wyposażając ich w wydawnictwa związkowe oraz miesięcznik „działkowiec”.
Bogaty zbiór publikacji związkowych najczęściej w wydaniu papierowym oraz elektronicznym jest źródłem wiedzy, ale nie zgłębiają wiedzę na temat powstania i działalności Stowarzyszenia ogrodowego, jakim jest Polski Związek Działkowców na podstawie ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych.
Dlatego 26 czerwca 2019 r. Krajowa Rada PZD podjęła uchwałę nr 2/XXIX/2019 w sprawie przyjęcia „Otwartego Programu Oświatowego PZD”, którego podstawowym celem jest propagowanie ogrodnictwa działkowego poprzez prowadzenie rożnego rodzaju szkoleń dla nowych działkowców mające charakter obowiązkowy oraz dla tych, którzy chcą pogłębić wiedzę modernizując działki na miarę potrzeb współczesnych rodzin w zgodności z obowiązującym prawem związkowym w ścisłym powiązaniu z ochroną środowiska zachowując równowagę w ekosystemie opartą na świadomości ekologicznej w tym stosując mechaniczne metody i środki ochrony roślin.
Ma to znaczenie dla zachowania bogactwa gatunków i odmian na każdej działce. Wybrane zagadnienia mają wpływ na etykę oraz poprawne zasady w kontaktach międzyludzkich pamiętając, że wszyscy mają równe prawa do wypoczynku w ciszy i spokoju. Niech dobre obyczaje podczas stosowania urządzeń i maszyn ogrodniczych zafunkcjonują na zawsze w rodzinnych ogrodach działkowych tak, jak dzielenie się nadwyżkami plonów z osobami potrzebującymi, domami dziecka, domami samotnej matki pamiętając o bezdomnych.
Musimy pamiętać, że ogrody świadczą pomoc socjalną i ekonomiczną. Bez szkoleń i krzewienia oświaty wdrążając podniesione w Stanowisku tematy gwarantuje i ma szczególny wpływ na zmianę podejścia do działki, zwiększa dbałość o naturę, czyni odpowiedzialnymi za otaczające nas środowisko i przyrodę. Podniesione kwestie nie wymagają wielkiego wysiłku i są bezinwestycyjne. Od instruktorów ogrodowych SSI na każdym szczeblu organizacji, od Kolegium Prezesów a przede wszystkim od powołanych stałych komisji problemowych w okręgu, których zadaniem jest również udział w szkoleniach nie tylko w zakresie podstawowym zależy poprawa w dziedzinie szkoleń.
Wymagana jest zmiana ich formuły poprzez powołanie tzw. ośrodków szkolenia i punktów informacji oraz porad według opracowanych harmonogramów przez stałą komisję problemową ds. „Oświaty i Ekologii” w ścisłym współdziałaniu ze służbami etatowymi biura okręgu. Wysyłanie zawiadomień do nowych działkowców, gromadzenie środków na Funduszu Oświatowym PZD z tytułu poszerzonej opłaty ogrodowej to wyłącznie działalność organizacyjna i finansowa. Dziś to za mało, o czym świadczą dane statystyczne zawarte w informacji.
Okręgowa Rada PZD stoi na stanowisku, że na nową kadencję należy opracować odrębny Program szkolenia dla nowych działkowców oraz dla wszystkich, którzy chcą pogłębić wiedzę, na temat właściwej pielęgnacji swojego ogrodu i działki. Niech mottem działania będzie treść zawarta w „Otwartym Programie Oświatowym PZD”, a mianowicie:
„Nowi działkowcy mają obowiązek uczestniczyć w szkoleniu podstawowym, udział w szkoleniach specjalistycznych jest dobrowolny”
Należy przypomnieć, że podstawowe działania PZD w tym dla okręgu oraz zarządów ROD są zawarte § 7 pkt 6 i 7 Statutu PZD, odnoszące się do poradnictwa dla działkowców i prowadzenia szkoleń. Z tej działalności nikt nas nie zwolni a wspólna współpraca działaczy z biurem okręgu przyniesie zamierzone cele i pozytywne efekty.
Okręgowa Rada
Polskiego Związku Działkowców
w Legnicy
Legnica, 20 grudnia 2019 r.